• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

相互評価と自己評価を用いた学習のためのスピーキング評価の有効性の検証

Research Project

Project/Area Number 24K04132
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

深澤 真  琉球大学, 教育学部, 教授 (00634429)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2025: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2024: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習のための評価 / スピーキング / 相互評価 / 自己評価
Outline of Research at the Start

英語教育において「学習の評価(asessment of learning)」だけでなく、学習を促進する「学習のための評価(assessment for learning)」の重要度も高まってきている。本研究では、中学校におけるスピーキングの学習に繋げるための学習者評価(相互評価と自己評価)の有効性を検証するために、日本の英語教育に合った相互評価と自己評価の評価指標を開発するとともに、相互評価と自己評価を合わせたハイブリッド型の学習者評価が、日本人中学生のスピーキング能力の向上に有効であるかを分析・検証する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi