• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of guidelines for extensive reading instruction focusing on school education: Clarification of appropriate book levels for each grade level in junior and senior high schools

Research Project

Project/Area Number 24K04156
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNagaoka University of Technology

Principal Investigator

藤井 数馬  長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (50413779)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords多読 / 語彙レベル / 検定教科書 / 多読図書
Outline of Research at the Start

本研究では、教科書コーパスと多読図書コーパスを作成し、以下の3つの問いを探究し、中高の各学年に適した多読図書のレベルと共に、語彙習得に対する効果等を示した指導指針を策定する。
(1)「中学校、高校の各学年における適切な多読図書レベルは何か。」語彙、文法レベルの観点から両コーパスを分析する。
(2)「検定教科書には出現せず、多読図書から学習できる語彙は何か。」両教材間で使用される語彙の違いを明らかにする。
(3) 「(2)の語彙を付随的に習得するには、どの程度の多読量と多読時間が必要か。」多読導入の検討をしやすい形で、多読による付随的語彙習得に必要な読書量と時間を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi