• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Innovating English Language Teaching and Teacher Education through the Lens of World Englishes, English as a Lingua Franca, and Critical Applied Linguistics

Research Project

Project/Area Number 24K04172
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

藤原 康弘  名城大学, 外国語学部, 教授 (90583427)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 仲 潔  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (00441618)
池 沙弥  名城大学, 外国語学部, 准教授 (10738214)
柴田 美紀  広島大学, 人間社会科学研究科(総), 教授 (90310961)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords国際英語論 / 批判的応用言語学 / 授業実践 / 言語意識 / 教材分析
Outline of Research at the Start

本研究は、国際英語論と批判的応用言語学に基づく英語教育と教員養成を実践し、その効果を検証することを目的とする。世界の多様な英語使用の実態をふまえた国際英語論と、社会の不公正に変革を訴える批判的応用言語学の知見を活用し、従来の一元的で母語話者に依存的な英語教育からの脱却を図る。具体的には、(1)小中高大の教育現場に資する理論と実践を提供するオンライン・プラットフォームの構築、(2)その理論と実践を各現場にローカライズした授業実践、(3)その効果の質的・量的な分析と検証を行う。言語意識、教材、授業談話、テストの観点から多角的に分析し、多元的な言語観を有し、自律した第二言語英語使用者の育成を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi