• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

主体的な探究が促される地理学習の実現に向けた授業分析研究

Research Project

Project/Area Number 24K04420
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

鈴木 允  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (70784651)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords地理教育 / 探究 / 主体的な学び / 授業分析
Outline of Research at the Start

本研究は,中学・高校の地理学習において,学習者の主体的な探究を促す授業開発に資する知見を,特に学習者側の視点に立った分析から得ることを目的とする。学習者である生徒の主体性を,学習内容に対して問いを持ち,その問いを追究する姿によって見取ることとし,主体的な探究が何によってもたらされるのかを,中学・高校の地理授業における生徒の発言や成果物などの分析から見出すことを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi