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Evaluation of policies to promote the diffusion of electric vehicles in the presence of indirect network effects.

Research Project

Project/Area Number 24K04867
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07040:Economic policy-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

北野 泰樹  青山学院大学, 国際マネジメント研究科, 准教授 (70553444)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords間接ネットワーク効果 / 電気自動車 / 構造推定 / 政策評価 / 脱炭素
Outline of Research at the Start

本研究課題では,充電ステーションへの需要とEV・PHVへの需要の間に存在する間接ネットワーク効果を明示的に考慮した構造推定モデルを構築し,2010年以降の日本のEV・PHVの普及に焦点を当てた乗用車市場の分析を実施する.分析では,人口属性・自然条件によって異なる消費者のEV・PHVに対する選好を明らかとした上で,EV・PHVの購入補助,充電ステーションの設置補助の両面から実施された普及促進政策を評価しつつ,EV・PHVの普及のボトルネックとなる要因を明らかとする.

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

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