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Development of a consumer education program based on the determinants of ethical consumption in Japan and Switzerland

Research Project

Project/Area Number 24K05579
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 08030:Family and consumer sciences, and culture and living-related
Research InstitutionSapporo Gakuin University

Principal Investigator

橋長 真紀子  札幌学院大学, 経済経営学部, 教授 (60732998)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石島 恵美子  茨城大学, 教育学部, 教授 (10736325)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords消費者教育 / エシカル消費 / 消費者行動 / 国際比較 / スイス
Outline of Research at the Start

社会心理学や消費者行動研究において、消費者のエシカル消費行動に至る要因分析は進みつつあるものの、日本の消費者のエシカル消費の購入意向は、81.2%に上る一方、実際の消費経験者は39.7%に留まっている(消費者庁2020)。そこで本研究では、購入意向はあっても行動に移せない要因はどこにあり、行動を促す方策はなにかを学術的問いに据え、1)エシカル消費の先進国(スイス)と後進国(日本)の消費者の意思決定プロセスにおける基盤構造の解明、2)日本の消費者のエシカル消費行動を促進させる個人的要因と文脈的要因の解明、3)消費者の行動変容を促す実行性のある「高校・大学のエシカル消費学習プログラム」の構築を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

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