• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ペスタロッチ受容に焦点化した19世紀後半フランスにおける教育学史形成過程の解明

Research Project

Project/Area Number 24K05606
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

吉野 敦  大分大学, 教育学部, 准教授 (80954172)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords教育思想史 / ペスタロッチ
Outline of Research at the Start

本研究は、19世紀後半のフランスにおける「教育学史」の形成過程を、ドイツ語圏スイスの教育思想家ペスタロッチの教育学の受容に焦点化しつつ、政治的コンテクストとの関わりのなかで解明しようとするものである。その際、文化史研究で用いられている「文化転移」概念を思想史研究の方法論として援用することで、フランス(仏語圏)-独語圏の文化的・政治的交流という文脈を条件とする、教育学史・教育思想史の歴史叙述の可能性を検討することを目指している。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi