• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on the Changing Image of a 'Good Student' in Taiwan and China: Curricula, School Rules and Student Guidance

Research Project

Project/Area Number 24K05612
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

山崎 直也  帝京大学, 外国語学部, 教授 (10404857)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 日暮 トモ子  日本大学, 文理学部, 教授 (70564904)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords台湾 / 中国 / 校則 / カリキュラム / 生徒指導
Outline of Research at the Start

本研究は、戦後の台湾・中国において「好学生(よい学生)」の概念がどのように変化してきたかを実証的に明らかにしようとするものである。①カリキュラム、②校則、③生徒指導の三つの側面を統合的に考察することで、異なる歴史経験を持つ台湾と中国の各時代の学校が何をもって「好学生」としてきたか、その理想像を立体的に描き出す。同時に、戦後台湾・中国社会の学生/学校に対する期待がどのように移り変わってきたのか、社会が持つ「好学生/好学校」像の変化を追う。この包括的考察により、戦後台湾・中国の教育の何が変わり、何が変わらなかったのか、本質的特徴が浮き彫りとなるだろう。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi