• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on school climate measurement as school accountability and development of school improvement systems

Research Project

Project/Area Number 24K05619
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

宮古 紀宏  国立教育政策研究所, 生徒指導・進路指導研究センター, 総括研究官 (60549129)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校風土 / アカウンタビリティ / 生徒指導 / 学校改善
Outline of Research at the Start

本研究では、児童生徒と教職員への学校風土関連のオンライン調査を実施し、学校風土の鍵となる「学校とのつながり」をはじめ、それに肯定的な影響を及ぼし、教職員によって変容可能な学校保護要因を多面的に明らかにする。
また、「学校とのつながり」といじめ加害との関連、社会性(社会的資質・能力)や出欠席(不登校等)との関連も検証する。さらに、「学校とのつながり」や社会性といった生徒指導上の教育的成果と関連する教職員の組織文化・風土についても検証する。
そして、得られたデータ分析の結果を踏まえて、生徒指導の取組や施策の点検・評価となるBIツールを用いたフィードバック情報システムを構築する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi