• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Toward the establishment of basic materials that contribute to Japan's literacy policy ;Referring to the accumulation of literacy classroom practices

Research Project

Project/Area Number 24K05620
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionBuraku Liberation and Human Rights Research Institute

Principal Investigator

棚田 洋平  一般社団法人部落解放・人権研究所(調査・研究部), 企画・研究部, 研究員 (00639966)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 実  大阪教育大学, 教育学部, 名誉教授 (10174385)
菅原 智恵美  大阪公立大学, 人権問題研究センター, 学外研究員 (60896596)
新矢 麻紀子  大阪産業大学, 国際学部, 教授 (70389203)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords識字施策 / 識字学級
Outline of Research at the Start

国際的には1960年代から識字教育等をめぐる議論が展開され、各国において識字施策の制度化が進められてきた。しかし、日本では、識字学級や夜間中学、地域日本語教育の実践は積み重ねられてきたものの、制度化はこれからの課題である。
本研究では、識字概念を地域日本語教育も含めて広く把握しつつ、被差別部落の識字学級の活動に着目し、その実践の蓄積から①全国的状況の歴史と現状を明らかにし、②活動にかかわる諸資料の収集・分析をめざす。その際、③識字教育の制度化がいち早く進んだイギリス、アメリカ、韓国の事例を比較のために参照する。
上記①~③の調査研究をとおして、日本における今後の識字施策の充実の一助とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi