• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparative study of Culturally Responsive Pedagogy in Japan, England and Norway

Research Project

Project/Area Number 24K05629
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

北山 夕華  大阪大学, 大学院人間科学研究科, 教授 (30547790)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋崎 頼子  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (30636444)
今井 貴代子  大阪大学, 社会ソリューションイニシアティブ, 招へい教員 (90710236)
瀬戸 麗  京都大学, 人間・環境学研究科, 特別研究員(PD) (60981777)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords文化に応じた教授法 / 脱植民地化 / 教育改革 / 国際比較研究 / 教師
Outline of Research at the Start

本研究は、子どもの文化に応じた教授法 (CRP) に関する教育政策と実践について、「脱植民地主義」と「新自由主義と社会正義志向との相克」に着目して考察し、子どもの多様性に応じ、教育を通じた包摂とエンパワーメントに資する教育のあり方を検討するものである。日本、イギリス、ノルウェーの3カ国における教育政策・カリキュラム分析及び教育実践分析により、①CRPの政策・実践における脱植民地主義、②教育実践レベルにおける新自由主義と社会正義志向の調停、③教師の葛藤と省察について考察する。これらを通じ、文化に応じた教育を促進する枠組みを明らかにし、CRPの実践及び多文化共生への提言を行うことをめざす。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi