• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教職キャリアを通じた経営的力量の開発に関する理論的・実践的研究

Research Project

Project/Area Number 24K05631
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

金川 舞貴子  岡山大学, 教育学域, 准教授 (40452601)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2026: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2025: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教職キャリア / 経営的力量 / 研修モデル
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、教職キャリアを通じた経営的力量の育成を目指した教育研修モデルを開発することである。一般的に「スクールリーダー=管理職」と捉えられ、一定のキャリア経験者を対象にスクールリーダー教育が行われる。しかし、本研究ではスクールリーダーを学校が主体性を持って学校改革していくプロセスを先導したり貢献する力を持った者と捉え、その核に経営的力量があると考える。そして、そうした力は全教員に必要であり、教科等の力と統合的に育成すべきと考える。本研究では、教育と経営の関係性や経営観・学校改善観の理論的整理、先行事例としてスコットランドの研修枠組みと実際の調査を通じて、わが国独自のモデル開発を試みる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi