• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring creative and learning processes for training new multi-skilled workers in the diagnosis and renovation of wooden houses

Research Project

Project/Area Number 24K05638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionInstitute of Technologists

Principal Investigator

戸田 都生男  ものつくり大学, 技能工芸学部, 教授 (30765293)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords建築教育 / デジタルファブリケーション / DIY / 環境配慮 / 空き家
Outline of Research at the Start

木造空き家の増加や将来の職人不足が危惧されており,既存住宅の診断や改修ができる設計者や多能工の育成が急務である。学生と職人の協働作業では職人の熟練技能や従来の設計・施工の手法だけに拘らないDIYやデジタルスキルを加えることで,楽しさを感じさせポジティブな工夫に繋がった。このことから,職人の経験知・身体知と学生のオンラインゲーム感覚で習得するデジタルスキルには,双方向性の学びの可能性があると考えた。
自らの特技を拡張する新たな多能工の育成に向けて,建築教育において木造住宅の診断や改修,デジタル技術に関する授業や実践的な取組みの実態調査を行い,それらの要点や創意工夫と学びのプロセスを明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi