• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study of the system and the reality for the Professional Development of Teachers as Professionals

Research Project

Project/Area Number 24K05642
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

黒田 友紀  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 浅井 幸子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (30361596)
北田 佳子  埼玉大学, 教育学部, 教授 (60574415)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords専門職としての教師 / 教師の専門性の開発 / 教師の研修 / 教員制度のリ・デザイン
Outline of Research at the Start

本研究では、日本・カナダ・米国を対象として、専門職としての教師の専門性の開発に関して、①専門性の開発としての「研修」制度および教員政策を再検討し、②教師の専門性の開発を行う研修・教育活動の先進事例の実態の解明を行うことを課題とし、各国のそれぞれのローカルな文脈と固有性を踏まえ、一般化可能な方策を比較検討することで、日本における研修制度と実践の「リ・デザイン」を目指して、その基礎研究を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi