• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative research on district support system for continuous professional development of school principal

Research Project

Project/Area Number 24K05646
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOkinawa International University

Principal Investigator

照屋 翔大  沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (90595737)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords校長 / 力量形成 / 校長指導職 / 地方教育行政 / アメリカ
Outline of Research at the Start

学校教育を取り巻く環境変化を背景に、養成段階のみならず任用後も含めた校長の継続的な力量形成を支援することは、今やグローバルな学術的・実践的課題である。特に校長らの日常的な業務に寄り添った支援を重視する点に現代的特徴を見出すことができ、アメリカにおける校長指導職(principal supervisor)への役割期待と支援実践の転換はその好例である。翻って、日本ではそのような学術的・実践的関心や具体的な取り組みが未だ十分でない。
本研究は、アメリカでの事例調査を実施するとともに、校長の継続的力量形成支援に関する諸外国での動向も合わせて比較検討しながら、日本で実施可能な具体的モデルの提示を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi