• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ニュージーランドにおける新自由主義教育改革の帰結に関する比較研究

Research Project

Project/Area Number 24K05652
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionGakushuin Women's College

Principal Investigator

高橋 望  学習院女子大学, 国際文化交流学部, 准教授 (10646920)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsニュージーランド / 新自由主義教育改革 / 自律的学校経営 / 教育委員会
Outline of Research at the Start

新自由主義教育改革は、1980年代以降、国際的潮流となった。ニュージーランド(NZ)は、他の諸外国と比しても、新自由主義教育改革を最も忠実に実施した国として位置づけられる。
本研究は、NZの経験を事例として、改革展開の分析と実証的な比較研究を基盤に、新自由主義教育改革の実相を明らかにするとともに、新自由主義教育改革を総括し、学校の自律化が学校(教職員)、教育行政、地域社会等にもたらした影響の解明を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi