• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

シカゴ・プラグマティズムの教育哲学とその臨床化・社会学化に関する思想史的考察

Research Project

Project/Area Number 24K05655
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

古屋 恵太  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50361738)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsジョン・デューイ / 遊び / 作業 / シカゴ・プラグマティズム / 社会文化進化
Outline of Research at the Start

本研究は日本の学校教育に多大な影響を与え続けているJ.デューイの教育思想の研究を従来とは異なる観点や範囲から行うことで日本の学校教育に貢献しようとするものである。第一に、デューイの教育思想を子ども中心であるとか、コミュニティ中心であるととらえた研究や、問題解決のための思考を重視したととらえる研究とは異なり、原初的とも言える遊びと作業が学校教育の柱となるべきと理解した人物としてデューイを独自な観点から分析する。第二に、デューイだけでなくデューイが主導したシカゴ・プラグマティズムの思想全体を視野に入れて、その特徴を再検討する。それによって、療法化、社会学化以前のデューイ思想の特徴が明らかとなる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi