• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Activity theory research on transformation of school communities through inquiry-based curriculum

Research Project

Project/Area Number 24K05657
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

木村 優  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 教授 (40589313)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 篠原 岳司  北海道大学, 教育学研究院, 准教授 (20581721)
藤井 佑介  長崎大学, 教育学部, 准教授 (20710833)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords探究型カリキュラム / 学校コミュニティ / 活動理論 / アクションリサーチ / 高校
Outline of Research at the Start

そこで本研究では、活動理論アプローチからこうした困難を変革の契機である「矛盾」と捉え直した上で、探究型カリキュラムを通じた学校コミュニティの発展過程が異なる高校3校とアクションリサーチを実施する。このアクションリサーチでは、各校で生じる矛盾を教師への面接から捉えてそれぞれの特徴を比較分析から解明し、各校個別の矛盾への対処戦略を創発して教育活動システムに実装する。そして、この変革過程の事例研究を行い、探究型カリキュラムを通じた学校コミュニティ変革を加速させる矛盾分析と対処戦略創発を可能にする動的な理論モデルを開発する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi