• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building classroom discourse research that corresponds to educational practice in a new era

Research Project

Project/Area Number 24K05680
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

藤江 康彦  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (90359696)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2028: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Keywords教室談話 / 学習環境 / 授業 / デザイン / ポストヒューマニズム
Outline of Research at the Start

近年の、授業形態の多様化、学習者の主体性重視の言説の浸透、教科横断型授業、探究的学習の制度化による発話内容や認知内容のハイブリッド性の加速化、コンピテンシーベースへの教育目標の転換によるコミュニケーションの評価対象化などの状況における新たな教育実践の分析に対して有効性をもつ教室談話の分析枠組みを検討する。すなわち、①授業を、教師-学習者間の閉じた過程ととらえるのではなく、物理的・社会的空間としての教室を構成する多様なアクターに開かれたシステムとして拡張し、②授業を、学習者による環境への意味づけの過程として描くことを通して、教育の新たなありかたに対応した教室談話研究の拡張を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi