• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

中等コア・カリキュラム論の日米比較教育史研究:1930~50年代に注目して

Research Project

Project/Area Number 24K05693
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

斉藤 仁一朗  東海大学, 総合教育センター, 講師 (80756031)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsコア・カリキュラム / 日米比較 / 教育史 / カリキュラム / 教科
Outline of Research at the Start

本研究では,1930~50年代の日米(日本は戦後~1950年代)の中等コア・カリキュラム論を比較し,日米のカリキュラム論が,日本の戦後改革の中で交差・関連しつつも,異なる展開を遂げた過程を考察する。それを通して,日本の中等教育が教科横断的な学習を拒む構造を明らかにすると共に,歴史的考察から得られた示唆をもとに,現代への提案を試みる。この試みは,日米での歴史研究と比較研究を併用することで,教科横断型カリキュラムを成立させる文化的,社会的背景を含めた,総合的な考察を行うものである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi