• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on municipal differences in the situation of teacher shortage in public elementary schools

Research Project

Project/Area Number 24K05699
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKeiwa College

Principal Investigator

江口 和美  敬和学園大学, 人文学部, 准教授 (50820453)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教員不足 / 自治体差 / 教員採用 / 教員養成 / 小学校
Outline of Research at the Start

本研究は、公立小学校における教員不足状況の自治体差を生む要因を探り、教員不足解消に向けてどのような施策を採るのが効果的であるのかを明らかにすることを目的とする。
現在、教員は過重労働であるため希望者が減少し教員不足が生じているとの理解が多くみられる。そのため、教員の「働き方改革」が喫緊の課題とされている。しかし、2022年夏に実施した郵送調査の結果で明らかとなった教員不足状況には大きな自治体差がある。その自治体差を勘案すると「働き方改革」のみで、即解決するようなものではないと推察される。
そこで、本研究では、教員不足状況の差が大きかった自治体を分析し、差を生む要因を見出すことを主眼とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi