• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A qualitative approach to work style reform that prevents young teachers from leaving the teaching profession

Research Project

Project/Area Number 24K05728
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

小田 郁予  早稲田大学, 教育・総合科学学術院(教育学研究科), 講師(任期付) (10979008)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords若手支援 / 教職離れ / 働き方改革 / 質的研究
Outline of Research at the Start

第1に、入職から5年目までの若手教師とその同僚教師らを対象に、支援をめぐる捉え方や役割認識の不一致について尋ねる半構造化面接を実施し、支援場面で生じる若手教師と同僚教師らの物事の捉え方のズレや役割認識のズレとについてその特徴を明らかにする。
第2に、研修等での教師間の相互作用を質的に分析し、物事の捉え方の違いや提供される助言の適否など、支援の特徴を明らかにし、いかなる支援が有効であるかを明らかにする。音声記録の逐語録を元に、相談内容や議題に対しての若手教師と他の教師らの事例の捉え方の異同や、異なる認識に基づく助言等に着目したディスコース分析や会話分析により、認識のズレや解消の可能性を検討する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi