• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on improving teaching techniques focusing on teachers' first-person gaze points

Research Project

Project/Area Number 24K05729
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

谷口 正明  名城大学, その他部局等, 教授 (90554113)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 後藤 明史  名古屋大学, 情報基盤センター, 准教授 (50225645)
平山 勉  名城大学, その他部局等, 教授 (50250866)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2028: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords教師教育 / 授業研究 / 授業改善 / 教師の一人称視点 / アイトラッキング・カメラ
Outline of Research at the Start

本研究は,アイトラッキングカメラ(Tobii Pro Glasses 2)を用いて撮影した教員の一人称視点と教員の教授行動(説明,発問,指名,応答,机間指導など)との関係について,本研究費を用いて購入する Tobii Pro Lab というソフトウェアを用いて分析を行う。特に,熟練教員の一人称視点の特徴や,熟練教員と初任者教員の一人称視点の分布の差異などについて分析する。そして,教育内容と教育方法に関する研究成果を丁寧に統合し,科学的再現性を満たす形で,教員集団,特に,教育実習生や初任教員の授業改善に生かす知見を得たい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi