• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

教師の協働と働き方改善に関する社会学的研究

Research Project

Project/Area Number 24K05737
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

片山 悠樹  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40509882)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 寺町 晋哉  宮崎公立大学, 人文学部, 准教授 (10775729)
粕谷 圭佑  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (80908492)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教師の働き方 / 協働 / 学年担任制 / 多忙感 / 責任
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,ひとつの学級を複数の教師が担任する「学年担任制」を導入している自治体(X市)を事例に,この制度のもと,教師たちは責任をいかに「分有」し,働き方改善=多忙(感)の解消を進めているのかといった実践的可能性を検証することである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi