• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the interaction between educational support and the increase in high school enrollment among second-generation immigrants in Mie Prefecture

Research Project

Project/Area Number 24K05738
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

江成 幸  三重大学, 人文学部, 教授 (20269682)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) オチャンテ ロサ  桃山学院教育大学, 人間教育学部, 准教授 (00784042)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2028: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords外国につながる高校生 / 移民第二世代 / 進路形成 / 教育支援 / 多文化共生
Outline of Research at the Start

三重県は移民第二世代への教育支援が充実しており、高校進学率も高い。支援がどのように展開され、当事者の学習や進路に作用したのか考察する。主に以下の方法で共同研究を行う。
1)県内でどのように支援が整備され変遷してきたのか、外国人集住地域での実施例を調査する。教育委員会、外国人児童生徒が多く在籍する学校、民間の外国人住民支援団体、学習支援教室などに聞き取りやアンケート行い、事例を分析する。2)移民第二世代を対象として、教育とキャリアに関わるライフヒストリーを分析し、さまざまな学校段階での教育的支援の課題を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi