• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

社会的公正と多様性の尊重に資する教育改革とノンフォーマル教育:ブラジルの事例

Research Project

Project/Area Number 24K05751
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

田村 梨花  上智大学, 外国語学部, 教授 (50349031)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsブラジル / ノンフォーマル教育 / NGO / 地域社会 / 教育の民主化
Outline of Research at the Start

本研究は、ブラジルのノンフォーマル教育(NFE)が教育目標として掲げてきた社会的公正と多様性の尊重という側面に着目し、教育政策における「包括的教育」の進展が、教育の「質の向上」を達成するプロセスの可視化を目的とする。本研究では教育の質の改善を、学力向上よりも、公正で多様性の尊重される社会を実現する共感力・想像力・行動力のエンパワーメントプロセスとして捉え、NFEの地域的実践を基礎に展開された「包括的教育」を経験した学習者への聞き取り調査をもとに、市民性の涵養、公正で持続可能な社会を実現する主体を育てる教育実践の質的理解を深め、市民の参加と連帯に基づく地域発展の事例分析を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi