• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Segmented Educational Strategies of South American Immigrants in Japan: Focusing on Immigrant Communities and Transborder Networks

Research Project

Project/Area Number 24K05755
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

三浦 綾希子  中京大学, 教養教育研究院, 教授 (90720615)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 芝野 淳一  中京大学, 現代社会学部, 准教授 (10758577)
中原 慧  同志社大学, 政策学部, 助教 (20981757)
渋谷 努  中京大学, 教養教育研究院, 教授 (30312523)
金南 咲季  椙山女学園大学, 情報社会学部, 准教授 (80824979)
藤浪 海  関東学院大学, 社会学部, 准教授 (90819947)
大川 ヘナン  大谷大学, 社会学部, 助教 (80999037)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords移民 / 南米系移民 / 教育戦略 / コミュニティ
Outline of Research at the Start

本研究では次の二つの点を明らかにする。①南米系移民の教育戦略は世代や階層によってどのように分節化しているのか、②移民コミュニティ内の動態的変化が南米移民の教育戦略にどのような影響を与えているか。
ブラジル学校の保護者や早期就労を重視する層を含めてかれらの教育戦略の多様性を明らかにする。さらに、家族、エスニック教会、ブラジル学校、エスニックメディア等を通して形成、維持される越境的ネットワークが南米系移民の教育戦略に与える影響についても検討する。また日本人・移民当事者がつくりあげた移民支援制度の形成・変容過程を明らかにした上で、これらの制度に越境的ネットワークが与える影響についても解明する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi