• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Values and transformation processes depicted in elementary school textbooks in East Asia and Europe

Research Project

Project/Area Number 24K05777
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

塘 利枝子  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (00300335)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords小学校教科書 / 異文化間比較 / 家族 / 葛藤処理方略 / ジェンダー
Outline of Research at the Start

本研究は東アジア4か国・地域(日本・韓国・中国・台湾)と欧州5か国(イギリス、フランス、ドイツ、イタリア、ロシア)の小学校国語教科書に反映された葛藤処理方略と家族の価値観に焦点をあてた文化間及び年代間比較研究である。家族の価値観については、親の性別役割分業行動、親の離婚や再婚などを扱いながら、1955~2023年までの小学校国語教科書の内容分析を行う。
また教科書に反映された9か国・地域の価値観を通して構築された各社会の人々の中での価値観形成の発達過程についての文化間比較を行い、社会に共有された価値観の変容と、個人内の変容、そして各社会を取り巻く国内外の変化との関連性について分析する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi