• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Understanding the issues of the connection between early childhood education and elementary school from the perspective of different cultures and climates within the organization

Research Project

Project/Area Number 24K05803
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionHiroshima Bunka Gakuen University

Principal Investigator

山崎 晃  広島文化学園大学, 学芸学部, 教授 (40106761)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 芝崎 良典  四国大学, 生活科学部, 准教授 (00389082)
越中 康治  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (70452604)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2026: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords接続カリキュラム / 幼保小 / 人と組織
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、1)管理的立場にある園長・校長と保育者や小学校教師との認識の違い、2)組織の文化や風土が、連携接続に及ぼす影響を検討し、3)幼保小連携接続に関わる要因に関するモデルを作成をとおして、連携接続を困難にしている要因と要因間の関係を明らかにし、接続を見通したカリキュラム編成を含めた連携接続の課題の解決を図ることである。
具体的には、1)連携接続の実態の認識に関する研究、2)園・小学校の組織の文化・風土、能動的行動に関する研究、3)社会的文脈としての「人」「組織」と連携接続の実態との関係の考察、4)幼児教育アドバイザー育成に関する研究をとおして目的を達成する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi