• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

物語性を育てる読み合い遊びー他者視点取得に関する言語の役割とその発達支援-

Research Project

Project/Area Number 24K05807
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

石川 由美子  宇都宮大学, 共同教育学部, 教授 (80282367)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡崎 慎治  筑波大学, 人間系, 准教授 (40334023)
石川 隆  宮城学院女子大学, 教育学部, 教授 (50320601)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords絵本の読み合い遊び / 物語性 / 言語理解 / 物語理解 / fNIRS
Outline of Research at the Start

絵本の読み合い遊びという文脈(環境)で主体相互に遊び合う時,主体相互の係わりに意味の脈絡,物語性が生まれる。このことが子どもの物語理解の発達にどのように影響しているのかを,1)神経心理学的に脳活動の変化から,2)発達調査,物語理解の発達順序性チェクリストから検討していく。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi