• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

よりよく「みる」ために:映像教材の解説が保育学生の子ども理解に及ぼす長期的影響

Research Project

Project/Area Number 24K05820
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionWayo Women's University

Principal Investigator

大神 優子  和洋女子大学, 人文学部, 教授 (40452031)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2029-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2028: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2027: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords保育実習生 / 映像教材 / 解説 / 縦断研究
Outline of Research at the Start

本研究では、初年度に既存の映像教材の概観を行う。続いて、これらの教材から実習前後に提示する素材を抽出し、保育者の助言をもとに新たな解説を作成する。視覚情報/非視覚情報を強調した解説によって実習生の子どもの姿のとらえ方がどのように異なるか、また、その解説からの影響が初回及び複数の実習経験によってどのように異なるかを、実習前後の比較実験(短期縦断)及び2年後の個別インタビュー(長期縦断)によって明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi