• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Parental participation creates learning and quality of early childhood education and care in post-corona society.

Research Project

Project/Area Number 24K05837
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

永田 誠  大分大学, 教育学部, 准教授 (50435369)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 菅原 航平  福岡県立大学, 人間社会学部, 講師 (90768540)
松本 綾 (大村綾)  西九州大学短期大学部, その他部局等, 講師(移行) (60589406)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords親の学び / 保育参加 / 家庭との連携・協働 / 保育の質の向上 / 子育て支援
Outline of Research at the Start

本研究課題の核心をなす学術的「問い」は,「ポストコロナ社会における親の保育参加/家庭との連携を探り,質の高い保育と<子育て>における親の「学び」をいかに実現するか」である。そのために,就学前の<子育て>過程における親の教育・保育への参加・参画と,その過程での親の養育力向上(子育て観の変容=親の「学び」)と保育の改善に着目する。
特に,本研究では,コロナ禍前-中-「5類」移行期-今後の4期の時期区分のもと,親の教育・保育参加の実態と意識の変容を捉えることで,ポストコロナ社会に向けた親の「学び」の意義と特質を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi