• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Tactile Teaching Materials to Promote Understanding of the Body and its Changes: a Rehabilitation Tool for Improving the Health Literacy of Visually Impaired Children

Research Project

Project/Area Number 24K05868
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionOsaka Institute of Technology

Principal Investigator

赤井 愛  大阪工業大学, ロボティクス&デザイン工学部, 准教授 (90578832)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三科 聡子  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (20804082)
倉田 晃希  大阪工業大学, ロボティクス&デザイン工学部, 技師 (50992244)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords視覚障害 / プロダクトデザイン / 子ども / 療育 / ヘルスリテラシー
Outline of Research at the Start

本研究は幼児期~就学期の視覚障害児が不安を感じやすい、あるいは理解困難な「身体の変化」にどのようなものがあるかを調査により抽出、分類し、①その変化に関わる身体部位の基礎知識を得られる絵本(2.5次元)②変化の可触化により理解につなげる立体触察教材(3次元)③療育者・保護者がより詳細な情報を得られる読本(2次元)等を基本とした療育ツールを創出する。現時点では「歯」や「骨」などの身体部位とその変化に関する教材化を想定、シリーズとして展開することにより、自身の身体部位について知り、時に不快を伴う身体の変化についても受容を促すと共に、その部位に関連した生活動作習得に向け前向きに取り組める状態をつくる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi