• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconstruction of Reception History Research in Pedagogy: From the Perspective of Global History

Research Project

Project/Area Number 24K05882
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

米津 美香  奈良女子大学, 教育システム研究開発センター, 協力研究員 (50735446)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsグローバル・ヒストリー / モンテッソーリ教育 / 受容史 / 教育思想史
Outline of Research at the Start

本研究は、グローバル・ヒストリーを切り口に近代教育思想・実践の受容過程を新たな角度から探求し現在の我々を基礎づけている教育への見方を問い直すものである。本研究で焦点を当てるモンテッソーリ教育は米国をはじめとして熱心な受容と衰退、モンテッソーリ・リバイバルという現象を経験し、上記の波を時代状況や社会的要請との関係から読み解く受容史研究が各国で蓄積されてきた。しかし、それらは国や時代の枠ごとに語られ、当該教育がなぜ国や時代を超えて受け継がれ現代に至るかという核となる部分に迫ることが困難であった。本研究では諸国での受容過程等をクロスさせ、相互関係に着目することで従来のモンテッソーリ教育像を更新する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi