• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Impact of Japanese Language Teachers' Belief Systems and Conflicts Regarding Respecting Students' Diverse Languages and Cultures on Classroom Improvement

Research Project

Project/Area Number 24K05912
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

丸山 範高  和歌山大学, 教育学部, 教授 (50412325)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords国語科教師の信念と葛藤 / 言語的・文化的背景の多様な生徒の相互尊重 / 相互主体的交流による文学の学び / ナラティヴ・アプローチ / 教師の学習としての授業改善
Outline of Research at the Start

本研究は言語的・文化的背景の多様な生徒が相互主体的に学び合う授業を実践する国語科教師の信念体系と葛藤とを概念化するとともに、そうした信念体系と葛藤が授業改善【=多文化共生の教室環境の醸成や生徒の言葉の学習の充実】にどう影響するのかを解明する。この目的達成のために、日本語が母語でない生徒や帰国子女を学習指導する国語科教師を対象とした調査(授業観察・インタビュー)を行う。得られたデータは、ナラティヴ・アプローチを方法論として、教師の信念と葛藤を組織立てて概念化する。また、本研究成果を他の学術分野における専門家の信念や葛藤と対照させ、教師とその他の専門家間での共通性とそれぞれの固有性を考察する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi