• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Science Class Design to Support Learners Generation of Scientific Questions and Doing of Inquiry Strategies

Research Project

Project/Area Number 24K05919
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

佐藤 寛之  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (30452832)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小野瀬 倫也  国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords理科教育 / 科学的な問い / 授業デザイン / 科学概念形成 / 問題解決
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、子ども自身が検証可能であると考える科学的な問いを子どもが他者と共に生成し、その解決を図るための理科授業の開発と、問いの生成から始まる探究プロセスにおける意味や意義を実証的に検討する視点を導出することである。本研究では、理科授業における問題や課題の設定場面において必要な解決すべき問題(problem)と科学的な問い(scientific question)を区別する。そして、子ども自身が検証可能であると考える科学的な問いを他者(級友や教師)と共に生成し、その解決を図るための理科授業を開発し実践することで、理科授業の改善の視点や子どもの科学的リテラシーの熟達に関する知見を得たい。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi