• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

豊かな情操教育のための多様な価値観に基づくAIによる絵画解釈支援ツールの開発

Research Project

Project/Area Number 24K05920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo University of Technology

Principal Investigator

葛原 俊秀  東京工科大学, デザイン学部, 准教授 (10806508)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柴田 千尋  法政大学, 理工学部, 准教授 (00633299)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords情操教育 / 図画工作 / アート / 機械学習 / 仕組みのデザイン
Outline of Research at the Start

初等教育の図画工作の中で、機械学習の技術を用いたAIモデルを絵画の情緒的解釈支援ツールとして活用することで、教員個人の印象や経験による解釈だけでなく、作品の偶発性や児童の潜在意識など児童自身が意図できなかった視点までを含め、多角的かつ多様な解釈を教員が児童にフィードバックすることが可能となり、教員と児童の間のより豊かなコミュニケーションの実現を目指す。そして、児童自身の描いた絵の多角的かつ多様な解釈を与えることで、児童の表現への好奇心を刺激し、絵画を通した自己表現力を養うと共に、より創造的で個性的な児童の心の働きを養う情操教育の実現を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi