• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

多様な演奏レベルに適用可能な「ピアノを用いない」ピアノ独習法の構築とその効果検証

Research Project

Project/Area Number 24K05924
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

戸川 晃子  香川大学, 教育学部, 准教授 (00610081)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2027: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2026: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsピアノを用いない独習法 / 多様な演奏レベル / ピアノ教育 / ピアノ演奏
Outline of Research at the Start

これまでピアノ初学者に効果的なピアノを用いない独習法を探究すべく、「イメージ・トレーニング」や、またリズム習得のために「音符の言語化」といった方法の有効性を調べてきた。ただし、これまでのところ、対象を初学者に限定し、目的をリズム習得に限定していた。そこで本研究では、対象を教員養成課程における多様な演奏レベルの学生に設定し、目的を「演奏の上達」と「演奏の定着」に置く。そしてこれまでの「イメージ・トレーニング」と「音符の言語化」の知見を融合させた上で、学生の演奏レベルに応じたピアノを用いないピアノ独習法の構築とその効果の検証を行う。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi