• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Mathematics Teacher Training Program Focused on Promoting Critical Thinking through Dialogic Activities with Generative AI

Research Project

Project/Area Number 24K05948
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionGakushuin University

Principal Investigator

小原 豊  学習院大学, 文学部, 教授 (20375455)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 礒田 正美  筑波大学, 人間系, 教授 (70212967)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords生成AI / 批判的思考 / 数学科教員養成
Outline of Research at the Start

本研究は、生成AIとの対話活動を通して批判的思考を促進する先導的な授業実践を質保証する上で、真偽判断を通して情報の信憑性を検証できるリテラシーをもった数学科教員を養成するプログラムを開発するものである。その為に、先ず、ChatGPTなどの 汎用型生成AIの教育活用に関する国際研究動向を参照した上で、日本の教職課程シラバスの範囲と配列を分析する。次に、批判的思考の評価基準(Enies,1987,楠見ら2016)を照合しつつ、生成AIとの対話活動を実践する具体的条件の明確化と数学科教員志望学生による段階的修得のベンチマークを設定する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi