• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

「見方・考え方」を軸にした道徳教育カリキュラム開発の包括的研究

Research Project

Project/Area Number 24K05957
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

西野 真由美  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (40218178)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords道徳教育 / カリキュラム / 見方・考え方 / 学習指導要領
Outline of Research at the Start

本研究では、特別の教科道徳(道徳科)における学習活動の軸となる「見方・考え方」について、その構成要素を徳倫理学及び道徳性心理学における道徳性に関する理論研究を参照して検討し、その成果を基に、「道徳的な見方・考え方」を軸とした道徳教育カリキュラムの目標・内容・方法・評価を国内外のカリキュラム研究や国内先進校における実践研究の成果を活用して包括的に提案する。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi