• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

金融経済教育と連携した消費者教育実践のための教員養成カリキュラムの開発

Research Project

Project/Area Number 24K05959
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

加賀 恵子  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20805981)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords金融リテラシー / 教員養成 / カリキュラム / 金融経済教育 / 消費者教育
Outline of Research at the Start

本研究では、教員養成課程に学ぶ学生の金融リテラシーを向上させるとともに、金融経済教育と連携した消費者教育実践を可能にするカリキュラムを開発し、その有効性を検証する。
具体的には、①オーストラリアの教員養成プログラムに焦点を当て、現地調査(ヒアリング調査・授業参観)に基づく実証的分析を実施して、プログラムの効果や課題を整理する。②日本の教員養成課程で展開するカリキュラムを開発する。③開発したカリキュラムの実践・評価を行い、ブラッシュアップする。最終的には、研究成果を報告書や論文などにまとめて公開し、汎用化を目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi