• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation focused on social studies education research outcomes of Education for Sustainable Development in Japan and Germany: Understanding of its whole picture and future proposals

Research Project

Project/Area Number 24K05962
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

阪上 弘彬  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30791272)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsESD / 社会科教育 / ドイツ / 実態調査
Outline of Research at the Start

本研究は、ESD先進国ドイツとの比較検討を通じて、日独の社会系教科教育の研究・実践におけるESDの取組とその成果・課題を把握、研究・実践の取組による社会系教科教育における理念・目的や制度の変化・変革の有無およびその背景を解明、実態把握を基にして日本における社会系教科教育研究・実践の今後の方向性を提案することを目的とするものである。
研究期間の3年間では、システマティックレビュー、聞き取り調査、日独の社会系教科のカリキュラムと教科書を含む教材の内容分析、授業観察を実施し、その結果の統合・考察を経て、今後の研究・実践の提案を試みる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi