• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

STEAM教育を見据えた情報活用能力育成を目指す経済学習用教材開発のための研究

Research Project

Project/Area Number 24K05966
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

藤崎 聖也  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (50578276)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2024: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
KeywordsSTEAM / 経済学 / 社会科・地歴公民科 / 情報活用能力 / 教師教育
Outline of Research at the Start

STEAM教育およびそれを支える情報活用能力は教科横断的な指導が求められる。その困難の克服のために、文系とされる社会科の背景にある諸学問の中でも分析手法に理系的側面を含み得る経済学は有用である。本研究では、検定教科書の読解、教員養成課程での教育実践などを通して、STEAM教育を見据えた情報活用能力を初等・中等教育および教師教育でより効果的に育成するための経済学習の内容の要件を見出し、それを具現化する教材開発につなげることを目指す。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi