• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

EDPを援用した技術科PjBLにおいて生徒が抱く不安の構造的把握と支援方法の実践的検討

Research Project

Project/Area Number 24K05968
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

世良 啓太  奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (30802243)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中原 久志  大分大学, 教育学部, 准教授 (00724204)
森山 潤  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (40303482)
古田 このみ  奈良教育大学, 技術教育講座, 准教授 (60980406)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords技術教育 / エンジニアリング / エンジニアリングデザインプロセス / 問題解決 / 不安
Outline of Research at the Start

本研究では、技術科におけるプロジェクト基板学習において生徒が抱く不安を探索的に把握し、不安尺度を作成するとともに、教育実践を通じてその支援方法を検討する。支援方法については、題材の事前に、成功体験を積ませる導入題材や、マインドセットを整える題材など、生徒が自身の不安を主体的に軽減・克服できることに重点を置き検討する。本研究の成果は、技術科だけではなく、小学校のプログラミング教育や高等学校のSTEAM教育など、より広範な技術教育にも発展的に寄与することが期待できる。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi