• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

協働型授業研究を軸とした家庭科教員養成カリキュラムの開発

Research Project

Project/Area Number 24K05971
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

一色 玲子  香川大学, 教育学部, 准教授 (30582241)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 笹屋 孝允  香川大学, 教育学部, 准教授 (90781120)
松井 剛太  香川大学, 教育学部, 准教授 (50432703)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2027: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2026: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords授業研究 / 教員養成 / 協働性 / 家庭科教育
Outline of Research at the Start

本研究では,中等家庭科の教員養成段階を対象に協働型授業研究の方法論を取り入れ,それを軸としたカリキュラムを開発することを目的とする。
具体的には,以下の3点を研究課題とする。
①国内外の教員養成校における協働型授業研究の取り組みを調査すること。
②教員養成校の学生を対象に,協働型授業研究を取り入れた授業を実践すること。
③協働型授業研究を軸とした家庭科教員養成カリキュラムを開発し,発信すること。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi