• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ドイツとの比較を通じたコンピテンシー・ベースの古典の授業づくりに関する研究

Research Project

Project/Area Number 24K05972
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKochi University

Principal Investigator

武久 康高  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 教授 (70461308)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords古典教育
Outline of Research at the Start

近年、学校教育では社会的実践力の育成が強く求められている。だが各教室で行われている古典学習は共通テストの評価方法に強く影響され、コンピテンシー・ベースの授業づくりに向けた研究は進んでいない。そこで本研究では、コンピテンシーの育成を軸とする古典の授業とカリキュラムのモデル、評価指標を作成し、全国の教室の授業改善に資することを目指す。方法は、(1)コンピテンシー・ベースの古典学習のカリキュラム化が進んでいるドイツ・バイエルン州の教育課程、教科書・指導書の分析、および古典学習に関する実践事例等の検討、(2)古典の授業モデルとカリキュラムモデル、評価指標の作成、(3)(2)の有効性の検証、とする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi