• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What kind of "knowledge" is the basis for children's transfer of learning in mathematics and science?

Research Project

Project/Area Number 24K05978
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOtsuma Women's University

Principal Investigator

石井 雅幸  大妻女子大学, 家政学部, 教授 (50453494)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大谷 洋貴  大妻女子大学, 家政学部, 講師 (40825238)
阪本 秀典  帝京大学, 教育学部, 准教授 (40907565)
渡辺 秀貴  創価大学, 教職研究科, 教授 (70825380)
川崎 弘作  岡山大学, 教育学域, 准教授 (80710805)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords理科 / 算数・数学 / 基盤となる知識 / 転移
Outline of Research at the Start

本研究は、「子供は、いかなる基盤となる「知識」を転移させ新たな「知識」を創る学びを算数・数学や理科で行っているのか。こうした学びを行う上で、算数・数学や理科においてはどのような「知識」を転移させているのか。」を明らかにすることである。具体的には、①算数・数学の「数と計算」及び理科のエネルギー領域において子供はもつ「知識」を想定し指導展開を組み、授業を行う。②想定した「知識」を子供は、転移させて新たな「知識」を創り出す学びを行っていけるのかを検証する。③個々の子供がもつ「知識」を紐解き、算数・数学の「数と計算」並びに理科のエネルギー領域における基盤や基底となる「知識」を明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi