• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

子どもの創造性や探究心を育むアートプログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 24K06002
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

吉川 暢子  香川大学, 教育学部, 准教授 (20412554)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsアートプログラム / 芸術士 / 子ども / 創造性 / レッジョ・エミリア・アプローチ
Outline of Research at the Start

本研究ではレッジョ・エミリア・アプローチのシステムを参考にした実践が香川県高松市で行われている高松市芸術士派遣事業をフィールドとする芸術士による「芸術に基づく探究:Arts-Based Research(ABR)」の理論を援用した探究を基盤とした 子どもの創造性や探究心を育むアートプログラムの開発することで、子どもの創造性や探究 心を育むことが目的である。
ABRの実践理論を用いた実践において、子どもの声を聴きや気づきを明らかにする。それらのテキスト等をプレゼンテーションや展示等を通して,芸術士、保育者、保護者で共通理解をさらに深め,子どもの創造性や探究心を理解していく。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi