• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theoretical and empirical research on "teacher learning" as a profession and the perspective on in-service training

Research Project

Project/Area Number 24K06020
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

朝倉 雅史  筑波大学, 人間系, 助教 (50758117)

Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2027: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師の学び / 研修観 / 学習論 / 信念
Outline of Research at the Start

2000年以降の教員政策では、「子どもの学び」との同質性や共通点に注目し、教師も学び続けることが強調されてきた。さらに近年の研修制度改革では、このことを具現化するように、研修に対する教師の意識転換が目指されている。しかし、成人や専門職である「教師の学び」と「子どもの学び」には大きな差異があることも見逃せない。また、教師自身がどのような研修に価値を置いているかなどは詳細に検討されてきたわけではない。本研究は「教師の学び」が子供とは異なることに注目してその実態を描き出し、さらに、研修に対する意識を「研修観」として解明することで、教師の学びを促す研修のあり方を提案しようとするものである。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi