• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Analyzing In-Service Teachers' Decision-Making Processes Regarding English Teaching through Exploratory Action Research Conducted in School Settings

Research Project

Project/Area Number 24K06041
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

長嶺 寿宣  龍谷大学, 国際学部, 教授 (20390544)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 江原 美明  武蔵野大学, 教育学部, 教授 (10461831)
ピダーソン スタン  熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (30515747)
栗原 ゆか  日本大学, 国際関係学部, 教授 (50514981)
Project Period (FY) 2024-04-01 – 2028-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2027: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2026: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2025: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords英語科教育 / 意思決定 / カリキュラム・マネジメント / 探索的実践研究 / アクション・リサーチ
Outline of Research at the Start

近年の教育改革の施行により、組織的なカリキュラム・マネジメントが推進されている。本研究は、その変革期の最中にある異校種(小・中・高)の現職英語科教員が、教科教育(指導と評価)に関わる意思決定をどのように行っているのかを解明する。主要な質的データを収集するために、現職教員参加者によるフォーカス・グループを形成し、学校教育現場で主体的に遂行される探索的実践研究(アクション・リサーチ)の取り組みを共有・議論する。データ分析においては、意思決定の「質」を決定づける現職教員の認知と感情の機能と相互作用に焦点を当て、学校教育現場に存在する環境的要素との関連性を捉えた上で、意思決定のプロセスを明らかにする。

URL: 

Published: 2024-04-05   Modified: 2024-06-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi